Haal meer rendement uit jouw business!

Durf jij de juiste vragen te stellen?

Gastblog i.s.m. HumanHabits – coaching voor ondernemers in fitness & health

Je bent een Personal Trainer, Bootcamp of Yoga Instructeur en je werkt voor jezelf, als een échte ondernemer met een eigen club, studio of gym! Hard werken is je niet onbekend, want je moet elke maand alle onkosten kunnen betalen. Je gaat steeds meer uren werken en het rendement blijft eigenlijk te laag (lees: onderaan de streep kom je te kort). Denk dan altijd aan deze uitspraak: “Don’t work hard, just work smart.” Een kleine berekening drukt meteen je neus op de werkelijke feiten. Het aantal uren dat je werkt, levert nog niet de gewenste omzet op om alle rekeningen te kunnen betalen. Wat nu?Hoe ga je dan aan de slag? En durf jij jezelf de juiste vragen te stellen?

Om de juiste vragen te kunnen stellen is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je daar de tijd voor hebt. Focus is belangrijk en dat doe je door alle administratieve processen te automatiseren. Fitmanager helpt door de essentiële zaken voor je uit handen te nemen, zodat je kunt focussen op het geven van trainingen en je klanten. De software en de app van Fitmanager leveren je o.a. een handig registratiesysteem inclusief kalender, automatisch incassosysteem en een shop waarmee je lidmaatschappen, rittenkaarten en producten kunt verkopen. Nog handiger is de maandrapportage, zodat je met één druk op de knop je hele financiële administratie kunt regelen en eventueel kunt doorsturen naar de boekhouder.

Naast het op orde hebben van je administratie is het ook belangrijk om aan je identiteit te werken. Wie ben je en wat onderscheid jou van de rest? Welke prijs hanteer je en waarom? HumanHabits omschrijft 4 duidelijke stappen om tot het antwoord op deze vragen te komen. Schrijf deze op en vraag in je omgeving om feedback.

Stap 1 – Wie ben jij?

Wie ben jij? En wat zijn jouw voorkeursstijlen in communicatie? En die van jouw klanten? Als je klanten wilt behouden, dan dien je op de juiste wijze energie in hun te steken, zodat ze de oefeningen begrijpen en leuk blijven vinden. Het begint met de eerste ontmoeting. Hoe doe je dat met verschillende type mensen?

Stap 2 – Wat is jouw onderscheidende identiteit?

Als ondernemer in de fitnessbranche heb je met klantrelaties te maken en deze dien je te onderhouden op de wijze dat jouw klanten het prettig vinden. We stellen in de fitnessbranche dat wij een gezonde levensstijl dienen te organiseren voor onze klanten, maar dan moeten we eerst bij onszelf beginnen op fysiek, mentaal en organisatorisch vlak. Dit hebben we toch ook geleerd tijdens de opleidingen die we hebben gevolgd? Of toch niet…

Weten wie je zelf bent met kwaliteiten en aandachtspunten, zorgt ervoor dat je een authenticiteit bezit en hiermee een eigen onderscheidende identiteit kunt ontwikkelen voor jouw doelgroep. Oftewel, waar ben jij nu zo enorm goed in? En waarom komen klanten niet 1 keer per week, maar 2 of 3 keer per week bij jou langs?

Stap 3 – Wie is jouw doelgroep?

Is het niet handig om te weten hoe je het beste om kunt gaan met de verschillende type mensen in jouw training?

Eén duidelijke doelgroep of meerdere doelgroepen kaderen, zorgt ervoor dat je beter kunt worden in het zo goed mogelijk bedienen van deze doelgroep(en). Richt je jezelf op particulieren of zakelijke klanten? En waarom is dit zo? Als je jouw doelgroep weet te benoemen, dan volgen er automatisch vervolgvragen om duidelijkheid te creëren. Beantwoord voor jezelf de volgende vraagstukken:

  • Wat is mijn doelgroep?
  • Wie zijn de verschillende type mensen van mijn doelgroep?
  • Waarom moet ik op diverse wijze verschillende type mensen bedienen?
  • Hoe ga ik de verschillende type mensen helpen hun doelstelling te behalen?

Stap 4 – Welke prijs kan ik vragen?

We komen op het punt om te kijken naar de juiste prijs-kwaliteitsverhouding voor de dienstverlening, want uiteindelijk willen we ook wat verdienen aan het intensief werken met klanten. Om een salaris van minimaal €2.500,- per maand als ZZP’er over te houden, moeten we eerst kijken hoe we de btw moeten verrekenen van de inkomsten. Gaan we nu 6% of 21% afdragen aan de belastingdienst?

Verder zijn er diverse kosten die betaald moeten worden, dit kan van kleding zijn, maar ook materialen, leverancierskosten, verzekeringen, een auto, mobiele telefoon, website, hosting, marketing, enzovoorts.

Dus, wat we netto willen opnemen, moeten we wel bijna dubbel draaien aan omzet. Dit is toch bijna niet te doen? Of toch wel? Heb je een persoonlijke en zakelijke begroting gemaakt om in te zien wat je aan tarief moet vragen aan een klant? Weet je hoeveel uren je moet maken om tot de juiste omzet te komen? Hoeveel extra omzet kun je genereren bij je bestaande klanten?

Wil je meer weten over HumanHabits en hoe jij geholpen kan worden in ondernemerschap? Check hun website www.humanhabits.com of neem contact met ze op via fitmanager@humanhabits.com.

Wil jij weten wat Fitmanager voor jou kan betekenen?

Vul je gegevens in en ontdek de voordelen van Fitmanager tijdens een vrijblijvende demo.

Fitmanager biedt online ledenadministratie software inclusief apps voor ledenbeheer, planning, reserveringen en registraties, credit systeem met automatische SEPA incasso’s, webshop, online betalen met o.a. iDEAL, integratie met eigen website, social media en marketing. Inclusief financiële btw rapportages.
Fitmanager is ontwikkeld voor professionals in fitness & health. Afgestemd op small group, bootcamp, yoga, pilates, vechtsport, hardlopen, dance, boksen, personal training en meer!
2017-09-21T11:07:48+00:00